25 okt. 2012

Triangel sjal...

I morse var det frost på marken så det passar bra att min nya 
sjal blev klar... Sjalen är stickad i garnet Alpaca Silk, 
Hjertegarn och är till formen en triangel...

Så här stickade jag sjalen:
Garn : Alpaca Silk Hjertegarn, 165 m, 3 nystan.

Lägg upp 361 maskor och sticka slätstickning (första varvet rätt, 
andra varvet avigt). Sätt ett märke där mitten av maskorna är.

 Varje rätt varv stickas såhär: Lyft första maskan löst
 (verkligt löst), lyft 2 m sticka den tredje m, lyft över de 2 lyfta, 
då du kommer till mitten av stickningen lyft 2 m och sticka 1m och
lyft över de två lyfta maskorna ( denna hoptagning endast
på rätsidan ). I slutet av varvet då  du har fyra m kvar,
sticka 3 m ihop, sticka den sista maskan.

Varje avigt varv : Lyft första m, sticka löst ihop 2m, 
då du är i slutet av varvet och har 3 m kvar, sticka 2m 
löst ihop ( vänd maskorna så att kanten blir vacker ) och 
sticka den sista m.

Du fortsätter med räta och aviga varven tills maskorna tar slut...

Nu bär det iväg på en kurs, hoppas få lära mej lite nytt !
Kraam
Sanne


11 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken vacker färg! Och jag önskar jag kunde ha sjalar utan att koka runt hela huvudet, jag är varmblodig av mig!
Agneta kram

Rose's house sa...

Ihana malli, tykkään kovasti =)
..saisiko suomenkielisenä ohjeen?

Madame Edith sa...

Snygg, vad duktig du är!

Kram.M

Sabelhagens Olivlund sa...

Jättesnygg sjal du stickat. Härlig färg. Jag provar gärna att sticka den, gillar dina mönster:)).
Ha det gott.
Kram Maria

Vardag och flärd sa...

Tack för ännu ett inspirationsinlägg, mjuk och härlig sjal!
Kram Eva

Tinis vita hem sa...

Den blev ju lagom färdig :) Ljuvlig färg!
kram Tini

lyckobo sa...

Har en svaghet för olika sorters sjalar, och denna skulle också gärna få bo i min garderob, snygg och säkert skön också! Det behövs nu!

Ha en skön kommande helg!

hemma hos lilla mej sa...

Vilken snygg sjal i superfin färg.Ha en skön kväll .Kramar Rita ♥

Anette Ryan sa...

Vilken fin sjal och härlig färg dessutom. Kliar det något? Eller är den bara mjuk och skön. SJälv är jag fjantigt fånig med saker kring halsen om de så bara kliar det minsta. Lite överkänslig e jag nog ;)
Ha en härlig helg!
Anette

Cilla sa...

Åh, vad snygg. Jag måste lära mig sticka. Kan ju bara virka!
Cilla♥

Photo by Maria sa...

Så snygg sjal du stickat.. och snygg färg.. Passar ju bra en kylig dag som denna..

Kram Mia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...