24 feb. 2012

Stickbeskrivning...

Stickbeskrivning till sjal :

Garn: Merino Lace (Schoppel Wolle) 50gr ( Innehåller 400 m garn ).
Garnet är ett tunt mohairgarn, köpt hos Lankamaailma. Drops 
Kid-Silk är ett garn som verkar vara ganska likt det jag använt.

Stickor: 5 :ans rundstickor ( min. 60 cm långa ).

Lägg upp 8 m och sticka 2 varv rätt. 
Hela schalen stickas med rätstickning ( varje varv rätt ).
^^  * Sticka 2m, gör ett omtag och sticka rm varvet ut.
Sticka 5 v rätt.*
Upprepa*-* 4 ggr.
Sticka volangkanten, se nedan. ^^
Upprepa ^^-^^  9ggr.

Nu kommer du till mitten:
*Sticka 2 m, gör ett omtag och sticka rm varvet ut.
Sticka 5 v rätt.*
Upprepa *-* 2ggr.
*Sticka 1m, sticka 2m tillsammans, gör ett omtag, sticka 
2 m tillsammans, sticka rm varvet ut.
Sticka 5 varv rätt.*
Upprepa*-* 2ggr.
Sticka volangkanten.

^^  *Sticka 1 m, sticka 2m tillsammans, gör ett omtag, sticka
 2m tillsammans, sticka rm varvet ut.
Sticka 5 v rätt.*
Upprepa *-* 4ggr.
Sticka volangkanten, se nedan.  ^^
Upprepa ^^- ^^ detta 9 ggr.

"Volangkanten": 
Plocka upp 12 m i kanten.
Du kan använda rundstickan eller ta en extra sticka.
1 varv: Sticka rätt.
2 varv: *Sticka 1 m rät och gör ett omtag*. Upprepa *-* 
varvet ut (11 ggr). Sista maskan stickas rät. ( Du har 23 m ).
3 varv: Sticka hela varvet rätt.
4 varv: *Sticka 1m rät, gör ett omtag*. Upprepa *-*
varvet ut ( 22 ggr ). ( Du har 45 m ).
5-7 varv: Sticka rätt.
8varv: Maska av.Tag av garnet.
Återgå att sticka på själva sjalen...
När du börjar sticka på själva sjalen börjar du med ny tråd.
Volangkanten upprepas vart 24 varv hela tills sjalen är klar.

Varför jag stickat volangkanten efter hand, är för att det skulle 
bli en stor mängd maskor att plocka upp om man gjorde den 
till sist... Dessutom blir det mera rörelse i kanten då den 
inte sitter ihop hela vägen...

Nu sitter vi tippar nya prinsessans namn...
Önskar er en skön fredag !
Kraam
Sanne

Garnet...

17 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

Åååå bara så himla fin sjal.Den gillade jag.Stickar du på beställning?Ja den var kanonfin.Ha en mysig fredag.Kram Rita ♥

Tinis vita hem sa...

Tack för beskrivningen! Lite arbetssam är den ju, men resultatet är nog mödan värd :)
Ha en skön helg!
kram Tini

Vit dröm sa...

Du är så duktig på att sticka! De där stickbeskrivningarna är rena grekiskan för mig som kan räta men knappt kan sticka aviga haha
Ha en fin helg!
Kramar Anna

Aquilejans sa...

Tack för beskrivningen av den fina sjalen, ha en härlig helg!
Kram Malena

Rapport till Vänfors sa...

Jättesöt:)
Kram Annika

Vardag och flärd sa...

Tack för beskrivningen! Jag måste köpa garn på hemvägen idag!!
Ha en fin fredag!
Kram Eva

Anonym sa...

Tack!!
Hur mycket garn går det åt till sjalen?

Mvh Bettan

Så Vitt Jag Vet sa...

Bettan det gick åt 50gr. Trodde inte att det skulle hinna till.Det blev ytterst lite kvar... Så sjalen blev att kosta 4.50 €. Men om du köper Drops Silk-kid så behöver du 2 nystan för ett nystan är 25gr...

Sabelhagens Olivlund sa...

Vad spännande, jag vill verkligen testa på att sticka sjalen. Den ser avancerad ut, men skam den som ger sig:).
Ha en fin kväll.
Kram Maria

Helena, Craft and Creativity sa...

Vansinnigt snygg sjal! :)

Ha en riktigt fin helg!

Gugis Pärlor sa...

Åh, den gillar jag! Ursnygg och tack för beskrivningen!

Kram Gugi

Vecka - Vecka sa...

Oj vad fin! OM jag bara hade tid, ork, kunskap att sticka så där fint! Har en påse med sånt där garn som jag haft hur länge som helst. Något som mor min skaffat i tiderna.
Ha en skön helg!
Kram, Lotta

alegni sa...

sjalen är som sagt jättesöt, men ser så invecklad ut att jag inte ens ids läsa mönstret. skulle bara bli konfys. ;)
trevlig helg! kram

Nina sa...

Så himla snyggt!

Myriam sa...

Wouah! I drool at this shawl, this jacket and this flower!

DrLunkan sa...

Så jättefin sjal! Och fin färg! Blir väldigt inspirerad av din jättefina blogg med helt underbara foton!
Kommer gå in här flera gånger igen.... Skön söndag!
/Pia

DrLunkan sa...

Så jättefin sjal!! Och fin färg! Blir inspirerad av dina fina alster och dina fantastiskt fina bilder på bloggen. Här kommer jag att göra fler besök!
Skön söndag!
/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...